EL BLOC-VERDS REITERA EL SEU REBUIG A LA NOVA ÀREA COMERCIAL I DENUNCIA LA DOBLE MORAL DEL PSOE




EL BLOC anuncia una campanya per donar suport "com sempre" al xicotet comerç, perquè creu en un model determinat de ciutat "que no és compatible amb els grans centres comercials a l’extraradi"



Josep Miquel Moya nega que hi haguera unanimitat, tal i com s’ha assegurat a alguns mitjans de comunicació:



- El Bloc intentàrem evitar la instal·lació d’eixe espai des del principi. Però el principi és l’any 1998. Els qui han estat sempre a favor, fins i tot de l’engany de la Ciutat del Transport, han estat PP i PSOE


- El Bloc hem intentat que la solució final fora el mal menor, la menys perjudicial per als interessos del comerç local, a qui defensem i defensarem per principis i a favor del qual tornarem a fer una campanya de suport


- I, finalment, no entenem com s’ha acceptat l’augment i el canvi dels operadors pactats, i exigim que l’Ajuntament faça realitat la instal·lació de serveis en els 5.000 m2 permutats per, almenys, cobrir l’expedient i fer una aproximació al que hauria d’haver sigut la Ciutat del Transport

RODA DE PREMSA

JOSEP M MOYA:

Bon dia
L’altre dia es posava la primera pedra d’un nou espai comercial a la ciutat, a l’anomenada Ciutat del Transport
En esta compareixença pública volíem, d’una banda, manifestar el nostre posicionament (que, per cert, és el mateix que ha estat sempre) i d’una altra, aclarir el procés de creació d’este nou espai comercial perquè hem pogut comprovar que hi ha un gran desconeixement perquè s’està donant una informació incorrecta
Perquè quede clar des del principi: el Bloc lamenta l’aparició d’un nou espai comercial d’estes característiques i lamenta, a més, l’existència d’una doble moral per part del PSOE que promou la proliferació indiscriminada de grans superfícies en l’extraradi mentre diu donar suport al xicotet comerç local
Deia que el Bloc està on ha estat sempre: al costat del xicotet comerç perquè creu en un model determinat de ciutat que no és compatible amb els grans centres comercials a l’extraradi
Ja es va produir este debat amb la instal·lació de la Vital, que va originar que apareguera clarament en l’acord de govern de 2003 que esta ciutat no promouiria més centres comercials externs
Després, va apareixer una espècie de nou centre comercial, el Zentro (per cert, algunes de les instal·lacions van obrir i encara estan sense llicència)
I el debat és clar (que ja es va produir amb la Vital): es parla de complementarietat i competitivitat i s’arriba a afirmar que inclús és bo per al xicotet comerç. Però, on està el sostre? Fins quants centres comercials suportarà eixe xicotet comerç tradicional? Amb la Vital ja van haver veus que començaven a qüestionar-se si no serien massa
Però des del PSOE continua afirmant-se que això és bo per al comerç local
I nosaltres, el Bloc, continuem dient que no és bo per al comerç local i no és bo per a la ciutat, amb eixa dispersió, eixa concepció de ciutat difusa, que va en contra de totes les tendències europees actuals
Això sí, se promouen federacions de comerciants i se signen convenis per al seu desenvolupament però van creant i alimentant el monstre que els devora a poc a poc
El Bloc tornarà, com ha fet sempre, a encetar una nova campanya de suport al xicotet comerç local i esperem que es pose fre algun dia a esta perniciosa dinàmica
Una dinàmica a la que s’afegeix ara el parc de mitjanes comercials de Benieto


I volem explicar ara, ja que sembla que es desconeix, com es va gestar este "mal menor"
Perquè s’ha dit que este nou "centre comercial" compta amb unanimitat política i que va ser aprovat en l’anterior legislatura
El Bloc lamentem defraudar als qui probablement els agradaria que així fora
Però este nou centre ni va ser aprovat en l’anterior legislatura ni compta amb unanimitat
Perquè pugueu comprovar allò que diguem us passem la documentació
La idea de l’anomenada Ciutat del Transport naix l’any 1998 per instal·lar i promocionar activitats relacionades amb el transport, en un sentit ample, atès el gran pes específic del sector en l’economia local i es parlava de donar facilitats per al seu trasllat a totes les empreses relacionades
Esta idea va comptar amb la unanimitat política en el seu dia perquè semblava una bona idea destinar espais de manera monogràfica a un segment econòmic determinat. Es preveia, així, llocs per a indústries (per exemple, reparació de vehicles o neteja de camions), serveis (administració, cafeteries, hotels) i comerç (botigues relacionades amb el món de l’automòbil, recanvis, ...). Una bona idea
Però els problemes comencen amb l’aprovació dels usos, en el plenari de setembre de l’any 98. Ahí, comprovem que els usos que apareixien no estaven necessàriament vinculats al transport, de manera que allí podia instal·lar-se qui vulguera
Això va provocar el vot en contra de 6 regidors d’aquell ajuntament (Unió Valenciana, Nova Esquerra i Bloc), mentre que el van aprovar el PSOE i el PP, perquè ja sabem que en açò, com en moltes altres coses, PP i PSOE estan d’acord
No va haver, per tant, unanimitat política perquè alguns enteníem que s’estava pervertint l’objectiu d’eixe sector (teniu còpia de l’acta del plenari del 29 de setembre de 1998)
L’any 2003 (i davant la finalització de les obres d’urbanització) les cooperatives de transportistes formalitzaren una queixa perquè, d’una banda, els resultava impossible accedir a les naus construïdes (pels preus) i d’una altra reclamaven eixos serveis que se’ls va prometre (hotels, restauració, oci, zones d’administració), demandes a les que es va afegir el Cercle d’Empresaris i que va generar la creació d’una comissió mixta per estudiar l’assumpte, davant del fiasco
Però estàvem davant d’una espècie de brindis al sol perquè els usos ja estaven aprovats i no vinculats al transport
L’any 2004 arriben les primeres propostes per part dels propietaris i, ja com a part del govern, el grup del Bloc-Esquerra Verda tornàrem a demanar que es vincularen els usos a activitats relacionades amb el transport. També sense èxit. Per tant, novament sense unanimitat
L’any 2005, s’ordena el trasllat a Benieto dels camions que aparcaven a la zona de Core, moment en què es manifesta amb tota la seua crudesa que aquell espai, definitivament, no donava cobertura a les pretensions dels transportistes i la mentida que era allò de la "Ciutat del Transport"
I és aleshores quan comencen les converses per veure fins on es podia arribar i com minimitzar els efectes
Els propietaris podien, legalment, ubicar un centre comercial a l’ús (segons el pla aprovat en 1998) mentre que, al mateix temps, l’ajuntament no disposava de terreny suficient per ubicar serveis relacionats amb el transport
I comença una negociació que perseguia un doble objectiu:
Veure què és el que anava a ubicar-se definitivament
I intentar aconseguir terrenys per conveniar amb les associacions de transportistes
Finalment, Pladepro (els propietaris) ens presenten una proposta d’un parc de mitjanes (no d’un gran centre comercial), on, a proposta nostra, s’introduïen operadors relacionats amb el transport, com podreu veure en el document
I, d’altra banda, es negocia una permuta de terrenys per poder aconseguir 5.000 m2 (front a l’aparcament de camions) per a serveis relacionats amb els transportistes
I això és el que s’aprova l’any 2006. No els usos (aprovats ja l’any 1998 amb el nostre vot en contra); i no la instal·lació d’una nova gran superfície comercial
Sinó una permuta de parcel·les amb el compromís d’instal·lar un parc de mitjanes amb uns operadors concrets que no entraven excessivament en col·lisió amb el xicotet comerç tradicional

El que passa és que, com també podeu comprovar, d’una banda, els operadors "pactats" no són exactament els que finalment van a instal·lar-se. Per exemple:
hem passat de 7 a 13 operadors
han desaparegut els pocs que hi havia relacionats amb el transport (Norauto, Feu Verd o Midas, una gasolinera) o la mitjana d’electrodomèstics, mentre que apareixen de moda, de calcer, de joguets…
És a dir, no s’ha acomplit l’acord que existia
Però, a més, l’Ajuntament tampoc ha fet efectiu eixe conveni amb els transportistes per ubicar serveis relacionats en els 5.000 m2 obtinguts

En resum:
El Bloc intentàrem evitar la instal·lació d’eixe espai des del principi. Però el principi és l’any 1998. Els qui han estat sempre a favor, fins i tot de l’engany de la Ciutat del Transport, han estat PP i PSOE
El Bloc hem intentat que la solució final fora el mal menor, la menys perjudicial per als interessos del comerç local, a qui defensem i defensarem per principis i a favor del qual tornarem a fer una campanya de suport
No ha existit, per tant, unanimitat i no l’haurà perquè no entenem com el PSOE pretén, un dia ser referent nacional del comerç urbà, i a l’altra setmana referent de la instal·lació de grans superfícies
I, finalment, no entenem com s’ha acceptat l’augment i el canvi dels operadors pactats, i exigim que l’Ajuntament faça realitat la instal·lació de serveis en els 5.000 m2 permutats per, almenys, cobrir l’expedient i fer una aproximació al que hauria d’haver sigut la Ciutat del Transport


| Més